Hoe wij aantrekkelijk blijven voor (nieuwe) medewerkers?
24/10/2023
Dat heeft alles te maken met onze 3e-garantie!
"HR... wie wil zo'n job nu nog doen?", hoorde ik een jonge ingenieur onlangs zeggen, waarbij hij verwees naar de vele vragen en verwachtingen waarmee personeelsleden bij me langs komen 'wanneer wordt het loon uitbetaald? Kan ik meer voorschot krijgen? Werd die woon-werkvergoeding juist berekend? Mag ik nieuwe schoenen? Nee, niet deze, maar dat ander merk...?"
Ik was meteen wakker geschud! Is dit hoe naar HR wordt gekeken?!
.....
Toen ik onlangs (letterlijk) op de schoolbanken ging zitten voor een HR-opleiding werd me nog eens duidelijk gemaakt dat HR meer is dan het waken over de juiste arbeidscontracten. Medewerkers willen tegelijk ook een contract dat 'purpose driven' is. Een contract dat gebaseerd is op wederzijdse voordelen en een gedeelde bedrijfscultuur.
Er werd ons meegedeeld dat medewerkers op de werkplek hoofdzakelijk volgende verwachtingen hebben:
* snel vooruitgang boeken en groeien
* flexibiliteit om werk en privé in balans te houden
* digitalisering/modern en nieuw machinepark om hun werk efficiënt, eenvoudiger en aangenamer te maken
* En: ze willen zichzelf kunnen zijn
Belangrijk is daarbij ook het besef dat de huidige generatie medewerkers hun job zien als een middel om een persoonlijk doel te bereiken in plaats van een doel op zich. De belangstelling voor die job kunnen ze snel verliezen en ruilen voor een nieuwe uitdaging...
Van een uitdaging gesproken :-)
Samengevat:
Als werkgever moet je niet alleen een economisch contract afsluiten = verloning, voordelen, vakantiedagen, enz...
Maar ook een emotioneel contract = hoe word ik ondersteund, bij wie kan ik terecht met mijn vragen, hoe kan ik me ontwikkelen als mens, enz...
Misschien ligt hier ook de reden waarom GLK nog steeds aantrekkelijk blijft voor medewerkers? Van onze klanten leerden we hoe we onze 'bredere kijk op grondwerken' mochten vertalen naar een 3i-garantie: onze aanpak is namelijk integraal, intelligent en integer. https://www.glk.be/waarom-glk
Welnu tijdens de HR-opleiding werd me duidelijk dat we naar onze (potentiële) medewerkers - onze Green Eagles - ook wel trots mogen zijn over onze 3e-garantie:
*de eerste 'e' staat voor onze economische garantie
*de tweede 'e' staat voor onze emotionele garantie
*en de derde 'e'?
--> die staat voor Els
Want ik ben heel graag het bindmiddel tussen beideEls Vandekerckhove